Field trip! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marieke Gelder - WaarBenJij.nu Field trip! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marieke Gelder - WaarBenJij.nu

Field trip!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

21 Februari 2012 | Australië, Sydney

Nou jongens, ik weet niet wat het is de laatste tijd, maar ik ben me toch moe deze week! Ik ga elke avond netjes op tijd naar bed (half 10/10 uur), maar echt uitgeslapen ben ik niet. Misschien dat ik toch weer teveel nadenk? ;)

Vanmorgen waren we rond 8 uur op stage en de staff meeting was al begonnen, dus daarom heb ik maar wat dingetjes in de klas gedaan. Rond half 9 kwam mijn mentor de klas binnen met de kinderen en zei ze dat de leraren van year 1 graag wilden dat ik mee ging op fieldtrip naar Contennial park. Ik, in bloesje, kokerrokje en sandalen (perfect gekleed dus voor een fieldtrip, NOT) zei uiteraard dat het me erg leuk leek (en dat meende ik ook!). Rond 9 uur werd ik verwacht bij de klas van een juf van year 1, dus ik had nog een half uurtje de tijd om een leerling te helpen met haar rekenen. Dit is nu mijn vaste taak.

Rond 9 uur ben ik dus richting de klassen van year 1 gelopen en ze zaten allemaal al netjes klaar. Tasjes ingepakt met morning teas, lunch en regenjas. Ik mocht gelukkig de grote paraplu van mijn mentor lenen, dus dat was erg fijn (aangezien er heel veel bewolking aanwezig was).

We liepen met z’n allen naar beneden waar Sandra en ik de verantwoordelijkheid kregen over een groepje van 5 leerlingen. En wat voor leerlingen… hoezo hyperactief?!
Eén meisje begon een heel verhaal over dat ze nog wist hoe ze goedemorgen in het Nederlands moest zeggen en dat haar familie in Duitsland woont, enz enz.
Eenmaal bij de bus aangekomen (met airco en lederen bekleding, jaja) werden de kinderen ingeladen en maakten we de lange rit van wel 10 minuten. MET DE BUS.

In het park werden we begroet door twee rangers die elk één groep gingen begeleiden. Wij begonnen met het vissen in de vijver naar allerlei larven van insecten (mijn favoriete bezigheid). Resultaat; 100.000 waterboatsmen (een soort miniscule kever) en twee muggenlarfjes. En enthousiast dat die kinderen waren! ‘OOOOOH MY GOD ITS A MOSQUITO NYMPH!!! OOH MY GOD OH MY GOD!!’
Ja. dolletjes. ( en nee, dat taalgebruik was natuurlijk niet toegestaan!)

Na het vissen in de vijver was het tijd om vogels te spotten. Iedereen kreeg een setje verrekijkers en ook hier waren de kids weer een half uurtje mee zoet. Elke vogel die werd gespot moesten ze afkruisen op een soort bingokaart. Wel leuk om te zien hoe enthousiast ze ermee bezig waren! In het park zitten echt ontzettend veel mooie vogels! Het wordt gewoon bijna normaal om een papegaai tegen te komen, hoe raar is dat?

We mochten ook nog even een kijkje nemen in het moeras (hoera! Op m’n sandaaltjes!). Gelukkig was het maar een klein stukje door de blubber en tijdens die tocht zagen we een heleboel vleermuizen, twee pantsers van ‘cicadas’ (volgens mij zijn dat een soort krekels) en nog veel meer natuurschoon. Onderweg heeft er ook nog een kind overgegeven (altijd fijn) en ja hoor, toen kwamen mijn heerlijke vochtige doekjes van pas!! (bedankt moeders!)

Rond 12 uur was het tijd voor lunch en mochten de kinderen lekker uitrusten. Er werd gesmikkeld en gesmakt en ik kwam tot de conclusie dat ze op Ascham nog wel wat meer aandacht mogen besteden aan het onderwerp ‘hoe te recyclen’. Papieren zakjes gingen in de bakjes waar met koeienletters ‘VOEDSELRESTEN’ op stond en plastic ging in de container voor het papier. Oh well…

Voor we het wisten was het al één uur en tijd om terug te gaan in de bus. Gelukkig is het de hele tijd droog gebleven en op een gegeven moment kwam zelfs de zon tevoorschijn! Na de lange busrit terug naar school (en lang bedoel ik nu serieus, hij nam een enorme omweg!), had ik welgeteld 10 minuten om mijn spullen klaar te leggen voor mijn handvaardigheidles.

Tja, dat was minder. Maar uiteraard heb ik mijn best gedaan en is het gelukt. Toen de kinderen binnen kwamen was ik net klaar! Ik werd begroet alsof ik een maand was weggeweest (de halve klas hing aan me) en even later zaten alle dames klaar voor hun handvaardigheidles. Ze vonden het erg leuk om wat informatie te horen over Picasso en luisterden echt geïnteresseerd! Mijn mentor was geloof ik helemaal onder de indruk van mijn PowerPoint, want ze zat zo geboeid te kijken en te luisteren dat ze vergat foto’s te maken. Later heeft ze gelukkig nog wel wat foto’s gemaakt!

Ze was over het algemeen tevreden over de les, ik moest alleen letten op het ‘lawaai’ (oftewel, ik moet ervoor zorgen dat de kinderen hun mond dichthouden tijdens de handvaardigheid les, hoe ongezellig is dat?) en ik moet ervoor zorgen dat ik de leerlingen richtlijnen aangeef qua tijd: als de lange wijzer op de 2 staat, moet je dit en dit afhebben. Dat was het enige, dus ik ben erg tevreden! Mijn mentor zei ook dat de leerlingen erg geïnteresseerd zaten te luisteren en dat ze mijn eigen voorbeeld ook erg leuk vonden. Hoera!

Na handvaardigheid heb ik de kinderen afgeleverd bij muziek en heb ik zelf nog wat tafels schoongemaakt die onder de krijtstrepen zaten (volgende keer toch maar kranten eronder leggen). De tekeningen waren nog niet helemaal af, dus ik ga proberen om morgen mijn hele rekenles in een half uur te proppen, zodat de leerlingen nog tijd overhebben om hun werk af te maken.

Na muziek was het alweer tijd om naar car line te gaan en om gedag te zeggen tegen de dametjes. Nog een moeder gesproken van een meisje in mijn klas, die het heel aangenaam vond om me te ontmoeten (ze is de moeder van het meisje waar mijn onderzoek over gaat en ze vond het helemaal geweldig dat ik met haar dochter aan de slag ging!). Over het algemeen zijn de ouders hier best enthousiast en komen ze af en toe naar je toe voor een praatje, altijd leuk!

Nadat alle kinderen waren opgehaald heb ik nog wat voorbereid voor mijn rekenles van morgen en toen ben ik samen met Sandra naar huis gegaan.
We hebben rijst gegeten met een overheerlijke zoetzure saus en nu moet ik nog even mijn les overkijken voor morgen; een rekenles over meten, erg leuk!!

Dit was het weer voor vandaag, over en sluiten!

Liefs, Marieke.

  • 21 Februari 2012 - 08:57

    Fancy:

    Tjonge, wat een verslag weer.. Ook niet gek dat je wat vermoeid bent.. Rust vooral goed uit en blijf genieten!!

  • 21 Februari 2012 - 09:10

    Marieke Van Gelder:

    Hee Fancy! Leuk dat je nog steeds reageert! :D Tja, ik ga vanavond maar weer op tijd naar bed en genieten doe ik elke dag! Hoe is het verder daar aan de Cellenmuiden?

    Liefs!

  • 21 Februari 2012 - 09:15

    Pa En Ma:

    Goedenavond dochterlief,

    Wat een leuk avontuur!!
    Leuk idee om in Nederland ook een keer te doen.
    Maar dan wel laarzen en regenjas aan,haha
    Maar iieek moeras en sandalen,zo niet jou ding.
    En had nog 1 van de kinderen een volle bingokaart?
    Och wat een geluk met de lange terugreis dat je zo'n relaxte bus had.
    Denk trouwens dat de airco niet aan is geweest.
    Tja en moeders hebben altijd vochtige doekjes of zakdoekjes in de tas.
    Want wat zit er anders in zo'n tas??

    Fijn dat je alle aandacht van de meisjes inclusief mentor had tijdens de les.
    Ze zijn nu helemaal op de hoogte van Picasso.

    Ik hoop dat je het allemaal voor elkaar krijgt morgen met dat geprop van de rekenles.

    Vind die foto van de bomen erg mooi!!!
    Je krijgt steeds meer feeling voor fotografie en filmen.

    Voor straks welterusten en morgen gezond weer op!!

    Dikke kus en knuffel van ons.

  • 21 Februari 2012 - 10:19

    Tante Lien:

    Hoi hoi Marieke,

    Wat weer een belevenis zeg,moest je helemaal gekleed het veld in haha!
    En dan die insecten vangen helemaal jouw ding,ben je gek op...
    Fijn dat je mentor tevreden was over je les, doet je toch weer goed!
    En dat je moe bent is toch helemaal niet gek want je bent s'morgens vroeg op, en dan heb je die tempratuur verschil!
    Je gestel zit nu in de zomer en die zou nu in de winter moeten zijn..
    Wijze taal hè,ik zeg ook maar wat je moet toch een oorzaak hebben!
    Dus ik zou zeggen ga zo door,komt wel goed schatje!
    Morgen weer succes met je rekenles,gaat vast weer goed komen!
    Een knuffel uit het vochtige Hasselt.....

    Liefs Tante Lien

  • 21 Februari 2012 - 18:52

    Jan Ellis En Ronja:

    We hebben hier weer smakelijk gelachen!! Het deed ons ook denken aan de film Mathilda.. A FROG A FROG A FROG What is is Amanda? A FRROOOOOOOOOOOOOOGG! Whahahahahaahaha!
    Je weet wel ;)

    Leuk zo'n uitstapje! Maar inderdaad wel overdressed..

    Slaap lekker!!


  • 21 Februari 2012 - 20:02

    Marjolijn:

    Hey Marieke,

    Sorry ben een beetje laat.
    Leuk om te lezen weer.
    Idd goed gekleed voor zo'n trip haha.
    En weer die bewolking hè.
    Nou meid, morgen is erweer een dag.

    Gr. Mij

  • 21 Februari 2012 - 21:17

    Sanne:

    Wat leuk zeg! Wel leuk, zo'n verassing als je op stage komt! Leuke fieldtrip! :) Zie je nog weer eens wat van 't land, terwijl je de hyperactieve dametjes onder controle probeert te houden! ;) Succes morgen, ben benieuwd hoe de rekenles gaat!

    Liefs!

  • 22 Februari 2012 - 13:19

    Esther:

    Vind je het gek dat je zo moe bent??? wat een drukke dagen zeg! maar wel heel erg rewardddingg! :D slaap lekker en succes met je rekenles morgen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Marieke

Actief sinds 24 Dec. 2011
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 84445

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2017 - 22 Augustus 2017

Marieke in Japan

23 Januari 2012 - 09 Mei 2012

Marieke's adventures in Australia!

Landen bezocht: