Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marieke Gelder - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marieke Gelder - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

15 April 2012 | Australië, Cairns

Vandaag was het dan zover, waar we allen naar hebben uitgekeken: Het Great Barrier Reef!

Om 7:10 (STIPT!) werden we opgehaald door het shuttle busje van ‘Reef experience’. Het was een kort ritje naar de haven (beetje jammer dat het begon te regenen) en eenmaal daar werden we verwelkomd door een enthousiaste crew! We kregen direct persoonlijke ‘safety’ nummers en we kregen ook flippers, een masker en een wetsuit in de handen gedrukt.

We moesten nog even een formulier invullen, (of we begrijpen dat duiken je leven in gevaar kan bregen ;) ) en kort daarna werd het ontbijt geserveerd. Lekkere broodjes met ei en spek + vers fruit! Jamjamjam. De crew vertelde ook nog even dat de golven aardig ruig waren, dus als je zeeziek bent, deed je er verstandig aan om pillen te kopen. Nahhh, hebben we niet nodig dachten we alle drie! Tot de boot begon te varen en Sandra het opeens heel warm kreeg, daarna begon Marjet die zich niet goed voelde. Ik had nog nergens last van, maar we kochten allen toch maar voor de zekerheid een paar van die pillen. Pillen ingeslikt, maar kort daarna werd Sandra helemaal niet goed en moest naar buiten afgevoerd worden. Daarna liep Marjet ook naar buiten en bleef ik alleen over, want ik had nog steeds nergens last van. De golven waren inderdaad heftig en de boot schommelde gigantisch, maar ik heb blijkbaar een sterke maag. Na Sandra en Marjet begon het feest: De ene na de andere passagier werd afgevoerd naar buiten en de crew members liepen af en aan met tissues en kotszakjes. Jeetje, wat een ellende daar buiten op dat dek! Ik bleef maar binnen, want ik kon verder toch niks doen en om nou tussen allemaal kotsende mensen te gaan staan… tja, dat is ook niet mijn favoriete bezigheid. Afijn, de rit was lang (ongeveer een uur en 10 minuten), maar ik heb me er goed doorheen geslagen in mijn eentje, haha. Toen we bijna bij het rif aankwamen moesten we ons vooraan verzamelen, omdat we uitleg kregen over de scuba dive. Onze woest aantrekkelijke instructeur (en dit keer meen ik het echt) legde de signalen uit en het materiaal. Eigenlijk allemaal wel bekend voor me, want ik heb al eens in Turkije gedoken.

We kregen even later te horen dat wij groep 4 waren (nu ben ik omgedoopt tot ‘Margorie’) en aangezien we toch nog moesten wachten, mochten we eerst gaan snorkelen.

Sandra en Marjet waren inmiddels ook weer bij de groep en samen trokken we onze hippe wetsuits aan. We hebben ook een onderwatercamera gehuurd, zodat we zelf ook nog foto’s konden maken van het rif en de beesten die daar rondzwemmen. Daar kregen we ook uitleg over van een vriendelijke mevrouw en daarna konden we het water in plonsen! Flippertjes aan, in het masker gespuugd en gaan met die banaan!
En.. Wauw. Wat is het Great Barrier reef prachtig zeg! Al die mooie kleuren koraal ( kun je je voorstellen hoe mooi het is als de zon schijnt ;) ) en een heleboel verschillende vissen. Super mooi!

Als je snorkelt kun je eigenlijk al een heleboel zien en ik heb dan ook een heleboel foto’s gemaakt. Super! Ik keek nu al helemaal uit naar de duik die ik ging maken. Na een half uurtje ging het fluitje en gaven ze aan dat groep 4 zich moest melden voor de duik! Leuk leuk!
Snel terug geflipperd naar de boot waar we werden aangekleed. Gewichtriem om, duikfles op de rug en toen moesten we het water in.

Eerst moesten we onder water en ons vasthouden aan de railing van de boot, want we moesten nog een paar dingen testen. We moesten lucht weglaten lopen onder ons masker vandaan, de luchtpijp (?) uit de mond halen en er weer in doen (voor het geval je hem een keer verliest) en je moest equalizen (je oren laten ploppen tegen de druk). Na al die oefeningen kon de tocht dan beginnen. Het was echt nog mooier om te duiken! Weer mooi koraal gezien en zelfs een soort kreeftje! Deze heb ik ook nog vastgehouden en ik sta ermee op de foto! Hoeraa! :P
Het was een mooie, maar korte duik en eigenlijk had ik onder water al besloten dat ik nog een keer wilde.

Na tien minuten was het alweer voorbij en kwamen we weer boven water. De instructeur (ja, we hadden die leuke) vertelde dat hij nog nooit zo’n kreeft had gezien die zo groot was! Hij was niet mega, maar wel aardig aan de maat ;)
Na de duik hebben we nog even gerelaxed op de boot, buiten in de regen. Heerlijk! :P En kort daarna was het alweer tijd voor de lunch. Lekkere broodjes , salades en je kreeg ook een zelfgemaakte hamburger.. hmmmmm.
Heerlijk genoten! Tijdens de lunch vroegen ze of er nog mensen waren die voor een tweede duik wilden gaan (IK IK IK!) en die was ook gelijk na de lunch. Dus: Wetsuit weer aan en gaan! Helaas kreeg Marjet last van haar oren en kon ze niet mee duiken, dat was wel erg jammer.

Onze tweede tocht onder water was nog mooier! Een heel ander plekje op het rif en je zag ook allemaal ander soort koraal. Mooie grote schelpen, felgekleurd koraal en mooie grote vissen. De instructeur had ondertussen ook z’n handen vol aan me, want om de een of andere manier drijf ik telkens naar boven en heb ik de grootste moeite om onder water te blijven.. hoe stom is dat. Dus ik werd regelmatig naar beneden getrokken door de instructeur, hahahaha. (niet dat dat heel vervelend was..) Toen ineens zwom er uit het niets een… SCHILDPAD voorbij!!! Jaaaaaaaaaaaa we hebben een schildpad gezien!!! Snel! De camera! Oh.. nee die heeft Marjet nog.. shit.

Dus mensen, jullie moeten ons helaas geloven, maar wauw… wat was dat gaaf. Hij zwom ook heel rustig om ons heen, niks aan de hand! Super mooi! En wat een geluk zeg…
Na een half uurtje was de duik voorbij en kwamen we weer terug bij de boot. Toen hebben Marjet en ik nog wat gesnorkeld en foto’s gemaakt, terwijl Sandra binnen ging relaxen.

We hebben nog een kleine 20 minuutjes kunnen snorkelen toen het fluitje ging en we terug moesten naar de boot. Alle spullen uit en inleveren en toen begon de reis terug naar de haven alweer. Tijdens de vaart terug kon je de foto’s bekijken die zijn gemaakt en ik heb 5 foto’s besteld. Daarnaast hebben we uiteraard de cd met foto’s van de onderwatercamera nog!! Leuk leuk!

Wisten jullie trouwens, even tussendoor, dat Chinezen ontzettende klungels zijn? De boot schommelt nog al tijdens het varen en die Chinezen zijn niet erg goed in het bewaren van hun evenwicht. Ze zijn letterlijk bij mensen voor de voeten gevallen, hahahhaa. Ook leuk was trouwens in het begin het roepen van de namen: Yu, Pang, Lang, Shang.. hihi.

Eenmaal terug in de haven werden we door alle crew leden ‘ge-high-fived’ en werden we netjes bedankt. Nou, ik zal reclame voor jullie maken hoor, want het was geweldig! Dus voor de mensen die nog naar Australië gaan: Reef Experience!

Eenmaal thuis in het hostel lekker gedouched en al en zoute water geloosd. Daarna gegeten (sperzieboontjes met aardappels, mmmm) en nu zitten we in het ‘internet hok’ van het hostel. Nog even skypen met het thuisfront en daarna ga ik denk ik m’n bed opzoeken, want ik ben wel moe na zo’n druk weekend.

Morgen wordt onze Sandra 21 jaar! Hoeraaa :D We weten nog niet helemaal wat we gaan doen, maar een ritje naar Kuranda met de stoomtrein lijkt ons wel heel leuk. Maar dat moeten we nog even bekijken.
Dit was het voor vandaag, tot snel!

Dikke kus van mij

  • 15 April 2012 - 13:07

    Marjolijn:

    Nou nou ook al zo'n verhaal. Wat worden we verwent zeg. het wachten meer dan waard.
    En hoe gaaf klinkt dit allemaal.
    Heerlijk die kotsende mensen. haha Gelukkig is je dat bespaard gebleven.
    toch die broodjes ei en spek he.
    Maar ik geloof je meteen. hoe gaaf is dat als er een schilpad langs komt zwemmen. Dat zie je niet alle dagen.
    Wat zullen jullie genoten hebben.
    Tis heel ver weg anders zou ik zeggen daar gaan we ook eens heen en gezien ik liever niet de grens over ga kan ik haast voor 99,9 % zeggen dat ik daar nooit zal komen.
    Dus morgen hebben jullie feest. Feliciteer Sandra even van ons allen hier achterblijvers.
    Kan me voorstellen dat dit een vermoeiende dag was,
    Wat zul je lekker dromen.
    Fijne dag morgen.

    Kus kus mij

  • 15 April 2012 - 15:45

    Jan Ellis En Ronja:

    Hahaha! Dus.. 7.10 sharp! Heerlijk, we houden er zo van.
    We vinden het echt heel gaaf voor je dat je toch hebt kunnen duiken! En nog wel 2x! Wat fantastisch dat er een schildpad kwam snuffelen! Natuurlijk geloven we jou als je dat zegt :D

    Zet de feestneus maar vast op voor morgen en maak er een gezellige dag van! Enne feliciteer haar ook namens ons!

    Knuffel!!

  • 15 April 2012 - 17:59

    Tante Lien:

    HIER BEN IK WEER,
    Volgens mij heb je ongelofelijk genoten van het duiken!
    En ik geloof je direct dat je die grote schildpad gezien hebt....
    Jammer dat Sandra en marjet zeeziek waren, jij hebt de sterke maag van een echte van Gelder haha
    Dis jullie hebben morgen een feestje,Sandra 21 jaar feliciteer haar even van ons!
    Ik kon het anders zelf wel doen maar zij schrijft niet zoveel!
    Heb je mijn email ook ontvangen???
    Nou ik kijk weer uit naar het volgende verhaal,maar dat zal wel een paar dagen duren...
    Hebben we wat om naar uit te kijken!

    Liefs Tante Lien

  • 15 April 2012 - 20:05

    Bernadette:

    Super leuk dat je heb gedoken. Ik ben benieuwd naar de onderwaterfoto's. Duiken levert altijd mooie plaatjes op.
    Heel veel plezier morgen en maak er samen een mooi feestje van!

    Liefs

  • 16 April 2012 - 12:53

    Sanne :

    Oeh super leuk dat je gedoken hebt! :) Ben heel erg benieuwd naar de onderwaterfoto's! 't Klinkt al héél mooi! Ben ook benieuwd naar de foto's van 't regenwoud trouwens! ;)
    Wat voor leuks hebben jullie vandaag gedaan, t.g.v. de 21e verjaardag van Sandra?! Dat was wel een feestje waard natuurlijk! Hoop dat 't gezellig was :) Ben benieuwd naar de belevenissen van de rest van de reis!

    Liefs,
    Sanne

  • 19 April 2012 - 18:46

    Pa En Ma:

    Haaaaaaaien,

    Zo dat was het wachten meer dan waard.
    En dan eerst al zo'n mooie vaarroute.
    Wat lekker een ontbijtje met salades en spek.
    Maar zo te lezen kan niet iedereen tegen een zwaar ontbijt tijdens de vaart.
    Nou ik geloof je wel hoor dat met die schildpad.
    En die tweede duik ging dat om het duiken of om de instructeur???
    Begrijp hieruit dat dit toch mooier is dan in Turkije.
    Maar toch weer een probleem met een camera,haha

    Dikke kus en knuffel van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Marieke

Actief sinds 24 Dec. 2011
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 84488

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2017 - 22 Augustus 2017

Marieke in Japan

23 Januari 2012 - 09 Mei 2012

Marieke's adventures in Australia!

Landen bezocht: